Selecteer een pagina

Staat u op het punt om een thema te kiezen voor uw volgende WordPress website of Woocommerce webshop?

Of heeft u misschien al een thema gekozen en u kwam erachter dat deze niet goed werkte? Of erger, de site werkt nu helemaal niet meer vanwege conflicten?

Met dit onderwerp hebben wij veel ervaring. Toen wij websites begonnen te bouwen met WordPress als CMS systeem werd het “verkocht” als plug & play, wat nog steeds het geval is. In dit geval bedoelen we hier mee: U koopt een thema ergens online, installeert hem met een paar klikken en voila! Een nieuwe website.
Nu of later komt men erachter dat het helaas niet zo eenvoudig of goedkoop is.

Een praktische start

Wat wij vaak in de praktijk zien van hoe mensen werken met WordPress is als volgt:

  • Vind & koop een thema op een van de online marktplaatsen
  • Installeer WordPress
  • Installeer thema
  • Start met het maken van aanpassingen naar gelang de behoeften

Dit is een vrij basale en simpele manier van werken aan WordPress websites. Aan de hand van deze manier van werken kan er vrij eenvoudig een thema gevonden worden wat de wensen van de klant zo dicht mogelijk benaderd., echter zijn er een aantal punten om je bewust van te zijn.

k noemde niet voor niets een basale en simpele manier van starten, doordat de ervaring uit wijst of zal wijzen voor U dat dit niet de beste manier van werken is.

Een betere manier van werken is eerst beginnen met een ontwerp en dan de ontwikkeling. Dit zou overigens nog prima op basis van een thema of theme framework kunnen plaats vinden, zoals bijvoorbeeld Enfold, Divi of Genesis.

Online Platforms welke ‘ready-made themes’ verkopen

Er zijn aardig wat online marktplaatsen welke thema’s – gebouwd door derden – verkopen. Ik noem een www.themeforest.net, www.templatemonster.com of www.mojomarketplace.com als de grote bekenden voor WordPress, WooCommerce en vele andere systemen.

Zoek binnen deze sites op bijvoorbeeld financieel adviseur, loodgieter of online magazine en je krijgt vele resultaten voorgeschoteld om uit te kunnen kiezen. Al deze themas worden op een zo’n mooi mogelijke manier gepresenteerd, want…ze proberen U wat te verkopen. Ja! Ik weet het! Het is wat. Maar wacht! Voordat u daadwerkelijk iets koopt voor rond de $50 wat u of uw client vele uren en geld kan kosten, laten we er iets dieper in duiken om te begrijpen waar je op moet letten om een nieuwe thema te kiezen.

Hoe kies je een thema bij een online marktplaats of directe verkoper?

In de tussentijd hebben wij al meer dan honderden thema’s gekocht. We keken gewoon naar welke thema goed bij de klant en zijn of haar wensen pasten, schaften het thema aan zonder naar de belangrijke dingen te kijken, en gingen ervoor.

Dit heeft ons enorm veel tijd, geld en hoofdpijn gekost op de lange termijn, vanwege de verkeerde keuzes welke zeer eenvoudig gemaakt kunnen worden.

Waar moet je op letten bij het kopen van een thema?

Goed, als iemand mij vraagt waar hij of zij op moet letten bij het kopen van een thema, noem ik altijd de volgende punten:

  1. Hoeveel verkopen heeft het desbetreffende thema gegenereerd en sinds wanneer?
  2. Wat kun je terugvinden over de maker(s) van het thema?
  3. Wat zijn de comments van de andere gebruikers?
  4. Hoe is het thema beoordeeld en gebaseerd op hoeveel reviewers?
  5. Wat wordt er bij geleverd?
  6. Hoe ziet de change log eruit?
  7. Hoe vaak wordt het thema geupdate en wanneer was de laatste keer?

Waarom zijn al deze vragen zo belangrijk?

Lees mee, ik leg het hieronder allemaal uit.

Zoals eerder genoemd hebben zowel de marktplaats als de maker van het thema een winstoogmerk. Ze willen jou graag het thema verkopen. Hier verdienen ze vaak maar een keer geld aan*, waardoor het van belang is om zo veel mogelijk te verkopen op regelmatige basis. In de tussentijd hebben de mensen die het thema al gebruiken vragen of problemen. Deze moeten worden opgelost door… juist diezelfde ontwikkelaars en makers van het thema. Ofwel zij moeten tijd, energie en dus geld uitgeven aan support.

Dus, als het thema niet genoeg verkoopt of de verkoper is niet professioneel genoeg om ook support en updates te leveren, dan zal het thema “abandoned” worden. Hetzelfde geldt ook voor plugins.

Dit betekent dat als er nieuwe WordPress versies en updates komen, alle plugins en het thema ook geüpgraded moeten worden. Indien de thema ontwikkelaar er niet meer is, betekent dit dat er maatwerk kosten bijkomen. Iets wat aardig veel kan gaan kosten.

Dan rijst er de volgende vraag: wat kun je terugvinden over de maker van het thema? Is het een gevestigd bedrijf? Of iemand die pas net is begonnen? De antwoorden op deze vragen zullen je een beter beeld geven van waar je in stapt met het thema.

Wat voor commentaar wordt er gemaakt op het thema? Welke vragen van gebruikers zijn er? Worden die vragen ook beantwoord? Hoe snel of traag? En wat is de inhoud van de aangeleverde antwoorden / oplossingen?Constant dezelfde bug of vele verschillende? Beiden zijn geen goede signalen.

Dit zal zich terug laten zien in de reviews, maar hoeveel zijn er precies? Heeft het 5 sterren op basis van 10 reviews of een 4,2 op basis van 10,000 reviews? De laatste is waar ik al meer vertrouwen in zou hebben.

Tegenwoordig zijn er natuurlijk een aantal standaard vereisten waar een WordPress website of WooCommerce webshop aan moet voldoen. Dingen zoals goed vertonen op mobiel, ook wel responsiveness genoemd of fluid adaptability voor alle scherm maten. Hoe gaat het daadwerkelijk aanpassen van het thema? Vaak zit er een page builder bij, wat het nog eenvoudiger kan maken om een website te bouwen, zeker als je niet thuis voelt in programeerwerk. Een nadeel kan zijn dat een thema met veel extra onnodige code en stortcodes wordt geleverd wat de snelheid van de website beinvloed. Hetzelfde geldt voor meegeleverde sliders. Hoe werkt het thema samen met WooCommerce? Voor als U nu of in de toekomst een webshop wil bouwen. En hoe zit het met multi-taal? Komt het met dummy teksten zodat er een vliegende start gemaakt kan worden? Wat wordt er trouwens gezegd over de kwaliteit van de code en de snelheid van het thema? Dit is misschien wat lastiger te checken als u niet technisch onderlegd bent op dit gebied, maar er zullen vast wel wat comments over terug te vinden zijn online van andere gebruikers. Hetzelfde geldt voor SEO; zal het zometeen goed werken met uw favoriete SEO plugin? En hoe zit het met de licentie? Geldt deze slechts voor 1 site of mag het thema ook voor meerdere websites gebruikt worden?

De change-log is simpel gezegd een overzicht voor ontwikkelaars om te laten zien wanneer en wat er geüpdatet is. Ze zien er misschien wat technisch uit, maar het is in ieder geval zichtbaar of er en hoe vaak er updates worden uitgebracht.

* support licentie: marktplaatsen zoals themeforest bieden een support licentie aan tegen additionele kosten na de eerste 6 maanden. Dit is mooi, zeker als het thema nog bestaat en ondersteund wordt door de ontwikkelaar.

Ter afronding van dit onderwerp, zorg er dus voor dat u goed uw huiswerk doet voor u tot aanschaf gaat van een nieuw thema. Check de eerder genoemde vragen een voor een en beslis op basis hiervan of het een goede koop is of misschien toch niet. Na gelang van tijd vind je een aantal top-sellers terug en dat zijn ze om goede redenen. Op themeforest kun je deze top-sellers ook per categorie terug zien. Op deze manier zie je thema’s zoals Enfold voor WordPress of Flatsome voor Woocommerce er met kop en schouders bovenuit steken.

Naast deze online marktplaatsen is er ook nog de WordPress repository met allerlei gratis themes en plugins. Ook zijn er een aantal officiële thema’s zoals bijvoorbeeld Storefront voor WooCommerce. Elegantthemes bouwt en support het welbekende Divi thema.

Dit concludeert mijn eerste artikel over het kiezen van een een thema en wat erbij komt kijken. Het legt uit waar u op moet letten voor de aanschaf en ik hoop u hiermee vele uren en kosten mee te besparen.

Hallo! Mijn naam is Feisal. Ik ben uw persoonlijke online marketing manager. Ik zou graag enkele ideëen met u willen delen… Geïnteresseerd in een informeel gesprek?

CONTACTEER MIJ VOOR EEN GRATIS CONSULTATIE

* Wij versturen geen spam, noch delen wij uw gegevens met derden

Contactgegevens

Feisal Hensbergen

+31 (0) 85 – 888 2384

[email protected]

LinkedinSkype