Selecteer een pagina

Vandaag de dag kom je Google Adwords advertenties tegen in vrijwel iedere branche. Steeds meer bedrijven gaan met elkaar de competitie aan om bovenaan te staan met hun advertentie. De concurrentiestrijd tussen de verschillende bedrijven neemt steeds vaker absurde vormen aan. Klanten geven aan dat ze het idee hebben dat hun advertentie door de concurrent geaborteerd wordt. Ze hebben het idee dat de concurrent expres regelmatig op hun advertentie klikt. De concurrentie hoopt dat het advertentiebudget afneemt en er geen advertenties meer vertoond kunnen worden.

Vanwege deze beweringen besloten we onderzoek te doen naar sabotage bij Google Adwords campagnes. Elk IP adres van de bezoeker via de campagne werd in ons systeem opgeslagen. We keken hoe vaak een betaalde bezoeker op de website kwam en wat de bezoeker op de website deed. Door het klikgedrag van de bezoekers te analyseren kunnen we onderscheid maken tussen oriënterende bezoekers en oplichters. Tijdens het onderzoek kwam al snel naar voren dat een deel van de bezoekers regelmatig terugkwam. Deze bezoekers maakte meer dan vijf keer gebruik van een Google Adwords advertentie. Dit deden ze in een kort tijdsbestek. De meeste bezoekers waren binnen een minuut alweer vertrokken om vervolgens opnieuw de advertentie aan te klikken. Dit gedrag kwamen we meerdere keren per week tegen op verschillende dagen.

Saboteurs blokkeren voor Google Adwords.

Het is duidelijk dat de saboteurs geen bezoekers zijn die binnenkort iets gaan kopen op je website. Dit zijn bezoekers die alleen bezig zijn om jouw advertentiebudget om zeep te helpen. De enige oplossing om dit tegen te gaan is door deze bezoekers te blokkeren voor Google Adwords. Vanwege het onderzoek zijn we op de hoogte van het bestaan van saboteurs. Helaas zijn er Marketing Managers die regelmatig op advertenties van de concurrent drukken. Dit doen ze in de hoop dat je advertentiebudget opraakt en je geen gebruik meer kan maken van Adwords. Helaas zijn er zelfs professionele Adwords managers die op deze manier proberen de concurrentie uit te schakelen.

De enige oplossing tegen dit probleem is door marketing managers te blokkeren voor het zien van de advertenties. Door de marketing managers te blokkeren voorkom je dat er budget verloren gaat. Daarnaast krijg je een helder beeld van het aantal geïnteresseerde en werkelijke kopers. Als je zuivere resultaten boekt met je advertentie, dan stijgt de Google Adwords Quality Score. Deze score heeft invloed op de zichtbaarheid van je advertentie binnen Google.

Hoe kan je Google Adwords saboteurs blokkeren?

Voordat je saboteurs gaat blokkeren is het belangrijk om te achterhalen wie het zijn. Voor het uitzoeken van de saboteurs maken we gebruik van Statcounter. Statcounter kan tot maximaal 500 geladen pagina’s traceren. Dit kan een nadeel zijn want er zijn genoeg bezoekers die meer dan 4 pagina’s per keer bezoeken. Als je over de 500 heen gaat, dan begint Statcounter weer opnieuw en worden alle oude gegevens overschreven. Je onderzoek kan met de gratis versie maar een paar dagen duren voordat de oude gegevens overschreven worden. Je kan eventueel overwegen om de betaalde versie te nemen. Je betaalt ongeveer € 4 pr maand voor 50.000 geladen pagina’s.

Het voordeel van Statcounter tegenover de gegevens van Google Adwords is dat alle IP adressen van bezoekers opgeslagen worden. Er wordt per bezoeker gekeken wanneer ze op de site komen, hoe lang ze blijven en welke pagina’s ze bekijken. Je kan dit eenvoudig traceren door op elke pagina die je wil traceren een html code te plaatsen. Statcounter heeft automatisch alle bezoekers via Google Adwords gefilterd. Je kan direct zien welke bezoekers via je advertentie gekomen zijn en wat ze tijdens hun bezoek gedaan hebben. Dankzij Statcounter kan je zien welke bezoekers geïnteresseerd zijn in je producten en welke bezoekers niet. Of misschien nog erger misbruik maken van je advertentie om je marketingbudget op te maken.

Het IP adres van de fraudeurs kan je eenvoudig filteren door het gedrag te analyseren. De fraudeurs komen regelmatig via een betaalde advertentie op je website en verlaten de site binnen een minuut. Het IP adres van de fraudeurs kan je vervolgens kopiëren en in de instellingen van je campagne plakken. Bij instellingen kan je IP adressen plakken van personen die je advertentie niet meer mogen zien.