De Situatie
United is een internationaal gerenommeerde uitzendingsfacilitator en de grootste in zijn soort in Nederland. Een van hun diensten, webcasting, werd geadverteerd via Google AdWords. De webcastingactiviteiten worden gekenmerkt door zeer hoge ticketmarges,
lange verkoopcycli en een laag aantal leads. Deze leads komen meestal via de telefoon, dus hun oorsprong was niet altijd duidelijk. Daarom was het hoofd van de webcasting-afdeling niet zeker of Google AdWords voor hen werkte en, zo ja, hoe efficiënt. Wat was deROI van dit advertentiekanaal? Moeten ze het blijven gebruiken of niet?
Het Resultaat
Om de best mogelijke resultaten te krijgen, hebben we besloten om meerdere acties te ondernemen:
1) We hebben de AdWords-campagne geherstructureerd (herschikte advertentiegroepen, gecorrigeerde advertentieteksten, verbeterde biedingen, irrelevante
zoekwoorden eruit gefilterd)
2) Daarna hebben we Call Tracking geïmplementeerd. Dit systeem toont verschillende telefoonnummers voor verschillende bezoekers en verbindt oproepen met hun oorsprong (organische zoekopdrachten, direct verkeer of Google AdWords). Zo werd de online prestatie van elke activiteit (en zelfs elk zoekwoord) gemonitord.
3) Ten slotte hebben we de bestemmingspagina geoptimaliseerd door de customer journey te verkorten, zodat de pagina alleen relevante informatie, duidelijke berichten en de contactgegevens omvatten.
Deze activiteiten resulteerden in de ontdekking dat ongeveer twee oproepen per maand afkomstig waren van internet. De klant weet welke zoekwoorden nieuwe klanten opleveren en wat de conversieratio is.
Met al deze gegevens blijven ze Google AdWords gebruiken en
hebben ze een betere inschatting van de ROI van hun
marketinguitgaven.