Selecteer een pagina
In samenwerking met onze klant www.obeliskboeken.nl zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren om de website te verbeteren. Hierbij kijken we naar de tijd die de bezoeker op de website besteed, bounce percentages, gemiddelde uitgave per bestelling en natuurlijk het conversie percentage. Mijn ervaring is dat de omzet stijgt als een klant een betere ervaring krijgt aangeboden. De complete ervaring met een website moet goed zijn.

Recent hebben we de mobiele website van de webshop aangepakt. We zagen hierdoor een stijging van 85% in bestellingen. Dit keer hebben we aandacht besteed aan het afrekensysteem van de website. Hierbij kwamen we tot een interessante ontdekking.

De eerste gedachten bij het plaatsen van een bestelling is dat je het zo eenvoudig mogelijk voor een klant moet maken. Klanten moeten zo snel mogelijk zonder gedoe een bestelling kunnen plaatsen. Alleen in deze situatie hebben we de snelheid eruit gehaald door extra stappen aan het plaatsen van een bestelling toe te voegen. Uiteindelijk zorgde juist de extra stappen ervoor dat het aantal conversies in de webshop met bijna 50% toenam. Wij leggen je hier uit wat we precies gedaan hebben en waarom dit een groot verschil gemaakt heeft.

Waarom hebben we extra stappen aan het afrekenproces toegevoegd

In de marketingwereld is het belangrijk om goed te kijken naar je doelgroep. Het is uiteindelijk een specifieke doelgroep die een product aanschaft in je webshop. Obelisk boeken is een online boekenwinkel die vooral gespecialiseerd is in het verkopen van spirituele boeken. De doelgroep is gemiddeld 45+ en de grootste groep met klanten is 55 tot 64 jaar oud. Eén derde van de doelgroep is 65+. Daarbij bestaat het grootste deel van de klanten uit vrouwen.

              

Deze doelgroep heeft een speciale benadering nodig. Ze willen niet snel benaderd worden met heel veel informatie. Door extra stappen aan het afrekenproces toe te voegen wordt de doelgroep minder afgeleid tijdens het afrekenen. Dit is de reden waarom we juist voor deze doelgroep extra stappen aan het proces toegevoegd hebben.

Hoe hebben we extra stappen aan het afrekenproces toegevoegd

Er zijn verschillende manieren om extra stappen aan het afrekenproces toe te voegen met WooCommerce. De meest eenvoudige manier is door een plug-in te installeren waarbij er extra stappen worden toegevoegd. Aan de andere kant willen we zo min mogelijk plug-ins installeren bij een webshop. Dit om te voorkomen dat hierin storingen ontstaan of de website traag wordt.

We besloten het afrekenproces in 3 stappen te maken. De eerste stap is het bekijken van je winkelmandje, de tweede stap het invullen van je contact gegevens en de derde stap de betaling. Voorheen werd een bestelling in slechts één stap uitgevoerd. Dit zorgde voor te veel informatie tegelijk voor deze doelgroep. Met de extra stappen is het voor deze doelgroep overzichtelijker geworden om af te rekenen.

Hallo! Mijn naam is Feisal. Ik ben uw persoonlijke online marketing manager. Ik zou graag wat ideëen met u willen delen… Geïnteresseerd in een informeel gesprek?

CONTACTEER MIJ VOOR EEN GRATIS CONSULT

* We vertsuren geen spam noch delen wij uw contact gegevens

Contactgegevens

Feisal Hensbergen

+31 (0) 20 – 894 3460

[email protected]

LinkedinSkype

    Share This