Het is ons opgevallen dat die concurrentie soms wat eigenaardigheden met zich meebrengt (misschien is onethisch een beter word).
Een van onze klanten gaf aan dat hij het idee had dat zijn campagne werd gesaboteerd door zijn concurrenten die ook op Google AdWords aan het adverteren waren. Hij bedoelde hier mee dat hij bang was dat zijn concurrenten op zijn advertenties aan het klikken waren, en hierdoor zijn budget en zichtbaarheid verloor.
We besloten om hier een onderzoek naar te doen.
Allereerst wilden we weten wie de site bezocht en wat hun gedrag was op de website. Dit kan aan de hand van IP adressen.
Hier hebben we onze tijd voor genomen om er zeker van te zijn dat we een duidelijk onderscheid kunnen maken tussen nep bezoekers en echte bezoekers. Misschien zitten er bezoekers tussen die niet meteen wat kopen of zich aanmelden, maar nog in de orienterende fase zitten. Deze bezoekers wil je niet aanstippen als klikfraude.
Nadat we de data inzichtelijk hadden gemaakt en naar de cijfers keken werd het al gauw duidelijk dat er zich bepaalde patronen voordeden:
Bepaalde bezoekers bezochten de site in hoge frequentie binnen een zeer korte tijd. 5 klikken binnen een minuut en iedere klik spendeerde 0 tijd op de website. We zagen ook dat zij hetzelfde gedrag vertoonden over meerdere dagen en zelfs weken.
Hiermee werd het zeer duidelijk dat deze “bezoekers” zo snel en zo goed mogelijk geblokkeerd moesten worden. Niet alleen vanwege het wegklikken van het budget, maar ook om verdere sabotage aan de campagne te voorkomen zoals de Google AdWords Quality Score, iets wat onder andere effect heeft op de gemiddelde klikprijzen over de hele campagne.
Dit eerste onderzoek betrof de taxi en personenvervoer industrie. Overweeg de grote concurrentie zowel op straat als online en het feit dat de individuele taxi chauffeurs tussen de ritten tijd over hebben om te googlen en te klikken.
Zij zijn niet de enigen zijn die dit soort gedrag vertonen. Wij weten dat bepaalde campagne managers bewust op de advertenties klikken van de concurrenten van hun klanten.
Hoe blokkeer je Google AdWords campagne saboteurs?
Voor dit onderzoek hebben we gebruik gemaakt van Statcounter om handmatig het gedrag van iedere AdWords bezoeker te analyseren. Statcounter heeft een gratis optie met een log quotum van 500 bezoeken. Dit betekent dat er maximaal 500 page loads worden opgeslagen, alles wat hierna komt wordt overschreven.
Dit is een behoorlijk handwerkje aangezien een bezoeker meerdere page loads kan genereren, wat betekent dat er iedere paar dagen opnieuw geanalyseerd moet worden, afhankelijk van de grootte van de campagne.
De betaalde optie gaat vanaf € 4,- per maand en geeft een log van 50,000.
Waarom Statcounter? Met Statcounter kun je het IP adres van de bezoekers tracken. Google mag dit – vanwege privacy wetgeving – niet. Het is vrij eenvoudig op te zetten, door een stukje code te plaatsen op iedere pagina van de website, net zoals je dat gewend bent van Google Analytics bijvoorbeeld. In het dashboard kun je al direct filteren op betaald verkeer.
Op deze manier kunnen we iedere bezoeker analyseren en bepalen of het gaat om een echte interesse of klikfraude.
Kopieer de IP adressen en plak deze in de geblokkeerde IP adressen lijst in Google AdWwords.
En op deze manier blokkeer je ongewenste klikkers. Zij kunnen vanaf dit punt ook niet meer de advertentie campagne zien en er dus ook niet meer op klikken, tenzij het IP adres uit de AdWords blacklist wordt gehaald.
Meer informatie over hoe Google omgaat met klikfraude vind je hier terug:
Klikfraude & ongeldige kliks
Bescherming tegen ongeldige klikken
Hallo! Mijn naam is Feisal. Ik ben uw persoonlijke online marketing manager. Ik zou graag wat ideëen met u willen delen… Geïnteresseerd in een informeel gesprek?
CONTACTEER MIJ VOOR EEN GRATIS CONSULTATIE
* We spammen niet, noch delen we uw gegevens met derden