Selecteer een pagina

Onze ervaring met call tracking begon een aantal jaar geleden in 2012. De Nederlandse markt werd tijdelijk verstoord door een Amerikaanse multinationale agency – gericht op het MKB – wat Google AdWords campagnes in combinatie met call tracking aanbood. Dit was op dat moment vrij nieuw en uniek. Hierdoor lukte dit het dit bedrijf om in een korte tijd aardig wat marktaandeel in te nemen. Hun nieuwe technologie was een antwoord voor met name service georiënteerde bedrijven.

Stelt u zich eens voor dat u in een situatie belandt waarbij u snel een loodgieter nodig heeft. Een situatie waarbij het water door lekkage richting uw houten vloer loopt met de dreiging dat u nog veel meer schade meemaakt.

Het eerste wat men doet is op Google op zoek naar een loodgieter. Een loodgieter die ergens bovenin de lijst staat en in hun advertentie of pagina omschrijving uw probleem of situatie aanspreekt. Het liefst middels een oplossing (lekkage? binnen 10 minuten bij u).

De loodgieter die dit doet, heeft een grote kans om door u gebeld te gaan worden.

Zodra u als nieuwe klant deze loodgieter opbelt, dan zal het bedrijf an sich heel blij met u zijn. Echter levert dit weg bewegen van de website een serieus probleem op voor de campagne manager: Dit telefoontje wordt namelijk niet – zoals een ingevuld contactformulier of andere actie op de website – geregistreerd in AdWords. Er kan dus ook niet herleid worden naar het specifieke zoekwoord wat deze klant heeft opgeleverd. Zonde, want dit deze informatie is letterlijk goud waard.

Het moment waarbij we weg bewegen van de website (ongeacht of dit nou op de pc, laptop of mobiel is) om gebruik te maken van het ‘ouderwetse’ telefoonnetwerk levert een probleem op voor de campagne managers van Google AdWords of SEO*; het telefoontje wordt niet geregistreerd in AdWords en kan dus ook niet herleid worden naar het specifieke zoekwoord wat deze klant heeft opgeleverd.

N.B.: Misschien dat uw gedachten nu uitgaan naar de mogelijkheid van de oproep-extensie voor mobiele campagnes in AdWords. Het klopt dat u hier al een deel van de telefonische conversies kan registreren (alleen die via de mobiel komen), echter is dit zeer beperkt. U kunt bijvoorbeeld niet zien welk zoekwoord de conversie heeft opgeleverd. Daarnaast zijn er een aantal andere grote voordelen wat de oproep-extensie niet biedt, hierover later meer.

Dit betekent dat deze campagnes slechts met de helft van de data worden gemanaged.

Het concrete probleem wat hieruit voortvloeit: zoekwoorden, die weinig onsite conversies op hebben geleverd zoals ingevulde contactformulieren, maar wel voor veel veel telefoontjes hebben gezorgd, hebben lagere biedingen gekregen of nog erger: zijn op non-actief gezet in de campagne. Een logische zet van een campagne manager die slechts met de helft van de data aan het managen is, echter is dit niet de bedoeling.

Dit geldt dus met name voor bedrijven die sterk afhankelijk zijn van internet en hun diensten indirect via internet verkopen. Denk aan: Loodgieters, tandartsen, aannemers, klinieken, accountants, advocaten, notarissen of welk ander (zakelijk) dienstverlenend bedrijf.

Wat is Call Tracking dan precies?

Call Tracking is zoals de naam impliceert: een manier om binnenkomende telefoontjes te registreren en te meten. Dit kan vanaf iedere bron, of dit nu online of offline is.

Zoals de naam al impliceert: Call Tracking zorgt ervoor dat alle conversies die per telefoon binnen komen ook gemeten en geregistreerd worden, en daardoor ook terug herleid kunnen worden naar de bron. Dit kan voor zowel online- als offline kanalen. Bij Google AdWords is dat het zoekwoord (zelfde voor SEO), bij gedrukte advertenties exact naar welke (krant, magazine, etc.) en voor een folder campagne naar welke wijk of bezorger.

Door al deze belangrijke data te meten, heeft de marketing of campagne manager een volledig beeld en kan deze betere beslissingen nemen. Waar het budget bijvoorbeeld wel of niet aan moet worden besteed. Of welke actie wel of niet werkt.

Na implementatie van Call Tracking voor onze klanten hebben we geleerd dat er situaties zijn geweest waar slechts 30% van het daadwerkelijke aantal conversies (leads of deals) geregistreerd werden. En nog belangrijker: waar deze conversies nu precies vandaan komen.

Hoe werkt Call Tracking dan precies? En wat zijn de voordelen?

Voor het meten van AdWords conversies kunnen we door middel van het plaatsen van een stukje code op de website van onze klanten kan ons call tracking system ervoor zorgen dat de telefoonnummers op de website dynamisch en tijdelijk veranderen in een ander telefoonnummer. Dit nummer wordt 1 op 1 doorgeschakeld naar het reguliere telefoonnummer met ons systeem ertussen wat zowel de telefoontjes als de bezoekers registreert. Voor precisie wordt er met een pool van verschillende telefoonnummers gewerkt zodat we exacter een belletje aan een bezoeker kunnen koppelen. Bovendien wordt er een tracking cookie meegegeven aan de bezoeker. Hierdoor meten we ook de telefoontjes die pas enkele uren, dagen of weken later worden gepleegd.

Dit levert een aantal grote voordelen op:

  • Herleiden welke zoekwoorden voor de telefoontjes zorgen
  • Telefoongesprekken kunnen voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden geregistreerd worden
  • Alle binnenkomende telefoongesprekken van elke bron kunnen gemeten worden

Ook andere manieren van adverteren kunnen dus gemeten worden. Denk aan social media, Google Plaatspagina’s, geprinte advertenties in kranten, vakbladen of magazines, maar ook flyers en folders.

Het terug kunnen luisteren van telefoongesprekken heeft als extra voordeel dat verkoopmedewerkers beter opgeleid kunnen worden, zodat telefonische leads en klanten in de toekomst nog beter bediend kunnen worden.

Wij van Nexus Solution gebruiken verschillende tools en software zodat we onze klanten nog beter kunnen bedienen, waaronder een Call Tracking systeem. In het volgende artikel over Call Tracking, ga ik dieper in op de software zelf in.