Selecteer een pagina

Verliest u klanten door een gebrekkig productpagina-ontwerp? en een moeilijk te gebruiken checkout?

Tegenwoordig koopt iedereen online. En meestal zijn er tal van webwinkels die vergelijkbare producten aanbieden. Prijs is een belangrijk criterium voor mensen om te kiezen waar ze willen kopen.

Echter, wat als het prijsverschil niet zo groot is?

In dit geval krijgt de beste door de klant bediende (gebruiksvriendelijke) webshop de klant.

Onlangs hebben we een online boekwinkel geholpen om hun prestaties te verdubbelen. We hebben de verhouding tussen bezoekers en kopers van hun mobiele productpagina’s met een factor 2 verbeterd.

Typische fouten bij het ontwerpen van productpagina’s

Hier zijn 8 typische fouten die we zien bij het ontwerpen van productpagina’s: 

  • Niet eerst naar mobiel kijken
  • Niet goed gebruik van (wit) ruimte
  • Niet alle cruciale aankoopinformatie boven de vouw plaatsen  (ook op mobiel)
  • Niet goed zichtbaar maken van de koop knop
  • Andere knoppen – zoals de wenslijst knop – meer zichtbaar dan de koop knop
  • Niet op een georganiseerde manier cruciale informatie vertonen
  • Ondanks dat 90% van de bevolking rechtshanding is, de koopknop op een moeilijk bereikbare plek neerzetten voor de rechterduim
  • Niet makkelijk uit kunnen checken nadat een product in het winkelmandje is geplaatst

Zo zag de productpagina van onze klanten eruit op een mobiel apparaat:

Merk je hoe groot de cover is? Dit betekende dat het veel ruimte in beslag nam. Ruimte die nu wordt gebruikt voor allerlei nuttige informatie boven de vouw, zoals USP’s en de koopknop.

Neem hier een kijkje: https://www.obeliskboeken.nl/shop/cirkel-doorbroken-thea-terlouw/

Hoe we op dit ontwerp zijn gekomen

Allereerst hebben we behoorlijk wat tijd besteed om te onderzoeken hoe andere succesvolle online boekverkopers het doen. We hebben gekeken naar zowel de grote eTailers als de nicheboekwinkels. We hebben gekeken hoe ze hun productpagina’s voor mobiele apparaten hebben ontworpen.

Een ding wat ons opviel was dat de grotere eTailers een aantal zeer vergelijkbare eigenschappen hadden. Was dit toeval? We dachten van niet.

Een andere vraag die we stelden: hoe kunnen we deze principes gebruiken terwijl we de identiteit en het DNA van onze klant behouden?

Op basis van dit onderzoek zijn we gegaan en hebben we een benchmark gemaakt over hoe een productpagina er in dit geval uit zou moeten zien.

Kijkend naar de tweede groep online boekverkopers – vergelijkbare nichewinkels zoals onze klant – hebben we ook daar veel van geleerd. We merkten bijvoorbeeld op, hoe ze hun eigen online identiteit behielden. Niet altijd in combinatie met een goede gebruikerservaring. We respecteren allemaal dat we een sterke identiteit hebben, maar we konden de pijn van hun gebruikers voelen omdat ze van hun website moesten kopen. Dit wilden we vermijden.

We hebben al deze informatie verzameld en een briefing gemaakt voor onze ontwerper. Vervolgens kon hij een eerste ontwerp bedenken voor de front-end developer. Vervolgens maakte hij er een nieuwe werkende productpagina van met een toevoeging aan het afreken proces.

Een toevoeging aan het afrekenproces?

 

 

We merkten dat de eTailers een modale pop-up gebruikten met de vraag of de gebruiker wilde uitchecken of niet. Dit was logisch voor ons. Een ervaring met een mobiel apparaat moet zeer uitvoerbaar zijn, dat wil zeggen. Bekijk het boek, koop het boek, afrekenen. En dat is de ervaring die we wilden creëren voor de gebruikers van onze klanten.

Resultaten

Na een paar dagen vergeleken we de resultaten in Google Analytics. We hebben veel aandacht besteed aan de volgende relaties:

  • Producten toegevoegd aan winkelwagen vs producten bekeken
  • Verkopen vs. producten bekeken

Hieronder ziet u een toename van 84,57% in conversies. Dit betekent dat het bedrijf van onze klant bijna verdubbeld is. Bovendien een stijging van bijna 47% meer toevoegingen aan het winkelwagentje.

 

 

Hallo! Mijn naam is Feisal. Ik ben uw persoonlijke online marketing manager. Ik zou graag wat ideëen met u willen delen.Geinteresseerd in een informeel gesprek?
CONTACTEER MIJ VOOR EEN GRATIS CONSULTATIE

* We spammen niet, noch delen we uw gegevens met derden

Contactgegevens

Feisal Hensbergen

+31 (0) 20 – 894 3460

[email protected]

LinkedinSkype